Foreverin tarina sai alkunsa tasan kaksikymmentä vuotta sitten kahden liikunta-alan yrittäjän, Mikko Mustalan ja Jyrki Lindblomin katsastaessa sattumalta samanaikaisesti Espoon Matinkartanontie 1:ssä myynnissä ollutta kiinteistöä.
Samanlainen arvomaailma, tahtotila sekä tavoitteet yhdistivät yrittäjiä ja jaettu kiinnostus vei miehet lopulta yhdessä pankinjohtajan puheille. Remontin jälkeen vuonna 2002 avattiin ensimmäinen Forever -toimipiste Matinkylässä näyttävine kuntosali- ja sulkapallohalleineen.
Kyseessä ei ollut kuitenkaan tavallinen liikuntakeskus. Forever käynnistettiin Mustalan Yhdysvalloista tuomien CMS-oppien mukaisesti selkein toimintakonseptein, jotka ulottuivat kaikkeen tekemiseen. Asiakkaille ne näkyivät henkilökohtaisena palveluna, yhteisöllisinä klubijäsenyyksinä sekä liikuntaa ja terveyttä tukevina lisäpalveluina. Foreverin missiona oli, ja on yhä, tuottaa aktiivisesti lisäarvoa klubilaisille ja auttaa heitä onnistumaan liikuntatavoitteissaan.
Innovatiivinen ja asiakaslähtöinen tekeminen tuotti tulosta. Asiakkaat sitoutuivat Foreveriin ja yritys asiakkaisiinsa. Uusia toimipisteitä avattiin parin vuoden välein. Tänään Forever -liikuntakeskuksia on yhdeksäntoista, klubilaisten määrä on ylittänyt 25 000 ja jäseniä palvelee 400 liikunta- ja terveysalan ammattilaista, onnistumisten asiantuntijaa.
Muutoksen aika – Forever osaksi Pihlajalinnaa
Palataanpa vielä hetkeksi hieman taaksepäin. Vuonna 2017 Foreverillä pyyhki hyvin; asiakkaita riitti ja asiakastyytyväisyys hipoi täydellistä. Olisi ollut helppoa pysähtyä nauttimaan työn tuloksista tai jatkaa samaa rataa, mutta yrittäjien tavoitteet olivat korkeammalla.
Tutkimustulokset puhuivat liikunnan terveyttä edistävistä puolista, mutta järjestelmällisiä ja vakioituja tapoja yhdistää liikunta osaksi hoitoketjua ei vielä ollut. Yritys ryhtyi aktiivisesti etsimään yhteistyökumppania terveydenhuoltopalveluiden tuottajista.
Pihlajalinna Oyj tuki ajatusta ja lähti mukaan kehittämään uudenlaisia hoitopolkuja. Neuvottelut etenivät nopeasti, ja Foreverin liikuntakeskukset myytiin osaksi Pihlajalinnaa helmikuussa 2018.
Nyt, kaksikymmentä vuotta perustamisen jälkeen ja asiakkaille tärkeitä asioita yhdistellen Foreverillä ollaan jo lähellä sen perustajien alkuperäistä tavoitetta; kokonaisvaltaisesti huomioitavaa hyvinvointia. Liikunta on useissa yrityksissä osa henkilöstön hyvinvoinnin ennakoivaa tukitoimintaa, ja Pihlajalinnan lääkärit sekä fysioterapeutit ohjaavat asiakkaitaan osana terveydenhoidon polkua myös liikunnan pariin Foreverille.
Tekemistä riittää, jotta siitä tulee rutiininomainen osa kansallista terveydenhuollon ja –hoidon päivittäistä perustoimintaa. Uusien toimintatapojen jalkauttaminen vie aina aikaa, mutta Mustalan sanoin: “Kaikki mikä on loogista, järkevää ja asiakkaille hyväksi, toteutuu ennemmin tai myöhemmin.”
Foreverillä asiakkaan hyvä ei näy vain palvelutiskillä, vaan palvelutarjonnassa, joka tähtää ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Sen takana on Foreverin perustajien kirkas visio, pitkäjänteinen ja innovatiivinen työ sekä äärimmäisen ammattitaitoinen ja työtänsä sydämellään tekevä henkilökunta.
Kohti tulevaa uuden toimitusjohtajan vetovastuulla
Paljon on saatu aikaan ja työ jatkuu, kun Foreveriä 20 vuotta luotsannut Mikko Mustala luovutti lokakuussa 2022 toimitusjohtajuuden varatoimitusjohtajana toimineelle Timo Aheristolle. Innovaatioiden primus motor Mustala on kehittänyt Suomen liikunta-alaa yli 34 vuoden ajan ja jatkaa edelleen Foreverin hallituksessa.
Myös toimitusjohtaja Aheriston visio on kirkas; Foreverin toiminnan keskiössä tulee jatkossakin olemaan hyvinvoiva ja tyytyväinen asiakasyhteisö. Toimintaa ja palveluita tullaan kehittämään entisestään, ja tavoitteena on myös toimipisteverkon laajentaminen ja sitä kautta liikuntapalveluiden tarjoaminen koko maassa. Mustalan tavoin Aheristo luottaa, että onnistumiset saavutetaan jatkossakin yhdessä asiakaslähtöisesti toimivien ammattilaisten kanssa. Katse kääntyy tulevaan.
Forever – 20 vuotta.
Tutustu Onnistujiemme Sinikan ja Timon upeaan tarinaan!