Tämän lauseen sanoi yksi asiakkaamme. Lähdin tarkemmin pohtimaan tuon lauseen merkitystä ja sisältöä. Olen erittäin ylpeä asiakkaan sanoista, koska tämä on se mihin henkilökohtaisesti joka päivän toiminnallamme pyrin vaikuttamaan. Me tulimme fysioterapian markkinoille muuttamaan ihmisten mielikuvaa fysioterapiasta – siitä ettemme ole pelkästään sairaanhoitajia. Olemme halunneet olla edelläkävijöitä viemällä fysioterapiaa lähemmäksi terveydenhoitoa.
Kuvittele tilanne, jossa saisit itse valita, tapaatko mieluummin fysioterapiassa sairaanhoitajan vai terveydenhoitajan? Minulla ei ole kummastakaan ammattiryhmästä mitään negatiivista sanottavaa, joten tämä toimii ainoastaan mielikuvana. Veikkaan, että 95 % ihmisistä haluaisi tavata terveydenhoitajan. Mikä näiden ero sitten konkreettisesti on ja miksi uskon näin? Sairaanhoitoa tarvitaan, kun ongelma on jo olemassa ja katsomme mennyttä aikaa taustapeilistä. Usein pyritään yhdellä kerralla ja mahdollisimman helpolla muutokseen. Paljastan nyt kaikille: sitä ei ole olemassakaan! Terveydenhoidossa katse on tiukasti tulevassa, se mikä on mennyttä, tulee kääntää opiksi ja muutetaan jatkossa terveyden hoitamiseksi. Käyttäytymisen muutos vaatii joiltakin ihmisiltä enemmän aikaa kuin toiselta. Se tulee ehdottomasti kertoa asiakkaalle.
Kivun hoito on meille fysioterapeuteille arkipäivää. Meiltä löytyy satoja ellei tuhansia keinoja hoitaa sinua asiakkaana. Jokainen uusi trendivillitys on meille mahdollisuus hoitaa sinua paremmin, mutta terveydenhoidollinen puoli puuttuu ja siihen ei trendien avulla pysty vaikuttamaan. Se taakka lepää ammattikuntamme pysähtyneisyyden taakkana. Terveydenhoito on tavoitteiden asettamista, asiakkaalta vaatimista ja tavoitteisiin pääsyn seurantaa. Voisi kärjistäen sanoa, että asiakas jää aina heitteille kun tapaaminen ei johda siihen, että ihminen oppii muuttamaan toimintaansa. Kuvittele, jos tupakoivalle ihmiselle sanottaisiin, että jatka vaan polttamista vaikka keuhkosi ovat ihan loppu, ja palaa hakemaan lääkettä kun alkaa taas yskittää.
Kaikkia ihmisiä ei voit muuttaa, mutta jokainen ihminen ansaitsee mahdollisuuden siihen.
Liikefysioterapiassa sairaudenhoito voi olla henkilöstä riippuen 10-20% koko hoitojaksosta. Ei sen takia, että sillä ei olisi merkitystä vaan siksi, että kokonaisuus on jaettu ihmisen osalta selkeisiin vaiheisiin. Kivun poistuminen on vain pienen pieni osa muutosta. Loput 80-90% kokonaisuudesta täyttyy toimenpiteistä, joissa suorityskyky palautetaan kipua edeltävälle tasolle. Lisäksi seuraavasta vaiheesta, jossa suorituskykyä lisätään aikaisempaa tasoa korkeammalle, jotta todennäköisyys ongelman uusiutumiseen pienenee. Tapatottumuksien ja käyttäytymisen muutos vaatii aikaa, suorituskyky merkitsee jokaisen ihmisen kohdalla eri asiaa. Jollekin se on postin hakeminen ja toiselle sitten 10km juoksulenkki.
Jos asiakkaalla on esimerkiksi selkäongelma, joka toistuu säännöllisen epäsäännöllisesti, on sairaudenhoitoa käydä ”naksauttamassa” selkä kuntoon, mutta terveydenhoitoa on sitouttaa asiakas muutokseen, jossa ongelman todellinen syy saadaan poistumaan. Jos fysioterapia jää pelkästään kivun hoidoksi, on minun mielestäni syytä puhua sairauden hoitamisesta ja asiakkaan heitteille jättämisestä.
Yleisesti fysioterapeuttien keskuudessa puhutaan, että noin 20% asiakkaistamme tekee fysioterapeutin antamat kotiharjoitteet. Jos ja kun näin on siihen täytyy puuttua. Toisin sanoen kuinka moni ihminen pystyy laihtumaan pelkän ohjelman avulla? Suurin osa tarvitsee muutokseen tukea, motivointia sekä selkeän aikamääreen milloin tavoite on mahdollista saavuttaa. Pidemmän aikajänteen suunnitelma ei ole fysioterapiassa itsestään selvyys, se kariutuu molemminpuoliseen uskon puutteeseen ja tarpeen poistumiseen asiakkaan toimesta. Kun tarve (kipu) poistuu asiakkaan toimesta, on syytä epäillä ettei kokonaistavoitetta ole edes asetettu. Fysioterapia ei voi olla kenenkään tavoite loppuelämäksi. Liikefysioterapiassa asiakasta tuetaan muutokseen säännöllisten tapaamisten avulla. Harjoitteet ja toimenpiteet, jotka johtavat muutokseen, toteutetaan yhdessä fysioterapeutin kanssa. Jokainen tapaaminen tulee pitämään sisällään oppimista. Pelkästään harjoittelemalla ongelmat eivät korjaannu, vaan yhtä tärkeää on pitää huoli asioista harjoittelun ulkopuolella. Tätä minä kutsun terveyden hoitamiseksi. Tapaamisten määrä ja aikaväli määräytyvät aina yksilöllisesti, mutta me emme halua asiakkaidemme epäonnistuvan.
Ensi kerralla kun menet fysioterapiaan, kysy itseltäsi tulitko tapaamaan henkilöä, joka hoitaa sinun sairautta vai henkilön, joka huolehtii sinun terveydestä.